۱ | ||
۲ | اگر از شب قبل نیت سفر داشته است، میتواند بعد از حد ترخص افطار کند؛ اما اگر از شب قبل، قصد سفر نداشته است، بنابر احتیاط واجب باید روزه را نگهدارد و بعد از ماه رمضان قضای آن را هم بگیرد. | |
۳ | «عالم را در امتداد خطوط ارایه شدۀ زبانهای مادری خویش تحلیل میکنیم.» زبانشناسان این ایده را به یاد بنیامین وورف، زبانشناس آمریکایی، «وورفیانیسم» مینامند. مکورتر ضمن نقد استدلال وورفی از دیدگاه زبانشناختی، نشان میدهد که شواهد موجود تا چه حد این اندیشه را تایید میکنندکه زبانها مانند لنزهایی روی جهان تعبیه شدهاند. | |
۴ | بت عینیت و بیطرفی در قرن هجدهم ساخته شد، زمانی که برخی متفکران علم را کلیدی به آزادی فردی دانستند و کمکم امیدوار شدند که خرد جهانی جانشین دیدگاههای فرقهای در ایمان مذهبی یا خرافه شود. البته، از آن زمان تاکنون اتفاقات زیادی افتاده که سبب میشود در این اعتقادِ عصر روشنگری به معیارهای عینی تردید کنیم. | |
۵ | ||
۶ | نماز او شکسته است و روزهاش صحیح نیست، مگر اینکه سی روز به حالت تردید در یک جا اقامت نماید که در این صورت از روز سی و یکم ـ تا زمانی که در آنجا حضور دارد ـ نمازش تمام و روزهاش صحیح است هر چند قصد اقامت ده روز نداشته باشد. | |
۷ | ||
۸ | زبان بارزترین تجلّیگاه اندیشه و فرهنگ هر قومی است که با ضربآهنگ تاریخ و دگرگونیهای اجتماعی، قوام مییابد، میبالد، میگسترد و گاه نیز میپژمرد. امّا برخلاف بعضی نهادهای اجتماعی، سیر تحوّلات و تغییرات زبانی معمولاً با آهنگی کند و سنگین پیش میرود و چه بسا در کوتاهمدت محسوس نباشد، | |
۹ | ||
۱۰ | به هر حال اگر قرائت آنها به قصد رجاء ورود و مطلوبیت باشد، اشکال ندارد. | |
۱۱ | کتاب جامع التمثیل نوشته محمّد علی حبله رودی (زنده 1054) از جمله قدیمترین کتابهای امثال و حاوی نابترین تمثیلهای ایرانی است که طی چهار قرن از پرخواننده ترین کتابهای اخلاقی و داستانی بوده؛ چنانکه بیش از پنجاه بار چاپ شده است. | |
۱۲ | ترامتنیت یک اصطلاح نقدی در نظریة ادبی معاصر است. این نظریه بر آن تأکید دارد که یک اثر ادبی تنها در ارتباط با سایر آثار ادبی تعریف و فهمیده میشود؛ زیرا خالق یک اثر ادبی با تصمیم آفرینش یک اثر، به دنیایی از ارتباطهای میانمتنی در ذهن خود وارد میشود؛ نویسنده یا شاعر از افکار بسیاری از آثار پیش از خود و یا معاصر با خود تأثیر میپذیرد و این افکار در آفرینش اثر او نقش دارند. | |
۱۳ | ||
۱۴ | اگر به حدی رسیده که امر به انجام وظیفه در مورد او معقول نباشد (مثل این که نسبت به نماز قادر به تشخیص اوقات نماز نباشد و نسبت به روزه هم فرقی بین حالت روزه و غیر روزه نگذارد)، مکلف به نماز و روزه و قضای آنها نبوده و فرزندان از جمله فرزند بزرگ نیز تکلیف ندارد. | |
۱۵ | ||
۱۶ | ||
۱۷ | ||
۱۸ | نماز در فرض مذکور کامل و روزه صحیح میباشد. | |
۱۹ | جمله راه های درک درست اصطلاحات ادبی، بررسی این مفاهیم در آثار شاعران و نویسندگان است. تأمل در نظریههای ادبی نشان میدهد، در این عرصه به اندیشة آفرینندگان آثار کمتر توجه شده یا بهتر است بگوییم به دیدگاههای آنان اصلا نپرداختهاند. گویا منشأ چنین تفکری ناتوان شمردن شاعران و خالقان آثار ادبی از درک نظریه های ادبی بوده است. | |
۲۰ | ||
۲۱ | ||
۲۲ | کسی که میداند روزه برای او ضرر دارد یا احتمال عقلائی میدهد که ضرر داشته باشد (یعنی خوف ضرر دارد) روزه بر او واجب نیست، بلکه در مواردی نیز حرام است، خواه این یقین و ترس از تجربه شخصی حاصل شده باشد یا از گفته پزشک امین و یا از منشأ عقلایی دیگر و اگر روزه بگیرد، صحیح نیست؛ مگر آنکه به قصد قربت گرفته باشد و بعداً معلوم شود که ضرر نداشته است. | |
۲۳ | چه مقدار از شناخت علوم ادبی در اجتهاد دخیل است؟ | |
۲۴ | قرآن به مثابه نقشه راه گام به گام هدایت جامعه | |
۲۵ | ||
۲۶ | اول یا آخر ماه رمضان با رؤیت شخص مکلّف یا با شهادت دو فرد عادل در صورتی که جمع زیادی رؤیت هلال را انکار نکنند و گمان اشتباه در آن دو عادل تقویت نشود یا با شهرتی که مفید علم یا اطمینان است یا با گذشت سی روز از اول ماه قبل و یا به وسیله حکم حاکم ثابت میشود. | |
۲۷ | علم بلاغت از دیر باز مورد توجه ادیبان و دانشمندان قرار گرفته است و از چنان اهمیتی برخوردار بوده که در مورد آن نوشتهاند: «بالاترین و لازم ترین دانشها پس از شناخت خدای متعال، علم بلاغت است و آگاهی از فصاحت» (عسکری، 9:1998). | |
۲۸ | تاریخ بِیهَقی یا تاریخ مسعودی نام کتابی نوشتهٔ ابوالفضل محمد بن حسین بیهقی است که موضوع اصلی آن تاریخ پادشاهی مسعود غزنوی و دودمان غزنوی است. این کتاب علاوه بر تاریخ غزنویان، قسمتهایی دربارهٔ صفاریان، سامانیان و دورهٔ پیش از برآمدن و پادشاهی محمود غزنوی دارد. | |
۲۹ | ||
۳۰ | کسی که روزهی قضای ماه رمضان بر او واجب است، نمیتواند روزهی مستحبی بگیرد و چنانچه فراموش کند و روزهی مستحبی بگیرد در صورتی که در اثنای روز یادش بیاید روزه مستحبی او باطل میشود حال اگر پیش از ظهر باشد میتواند نیت روزهی قضای ماه رمضان کند و روزهاش درست است. | |
۳۱ | ||
۳۲ | قافیة یک شعر، بخش مهمی از موسیقی کناری در شعر است که هم به تنهایی و هم در کنار دیگر بخشهای آوایی کلام، نقش مهمی در ارزش بخشیدن به شعر دارد. بررسی قافیة شعر، چه در سطح حروف قافیه و چه در سطح کلمات قافیه، تا حد زیادی میتواند توانایی و قدرت خلاقیت شاعر را در هنر شعر بیان کند. | |
۳۳ | ||
۳۴ | در امور مربوط به انتخابات در حد مشاوره، اشکال ندارد. | |
۳۵ | باتوجهبه نقل بسیاری از اشعار رودکی در فرهنگهای لغت و دسترسینداشتن این بزرگان به برخی از این فرهنگها، همچنین وجود ابیات نو، ضبطهای متفاوت و انتسابهای برخی ابیات رودکی به شاعران دیگر و برعکس، یکی از این فرهنگهای لغت در این پژوهش بررسی میشود. این اثر، فرهنگ شرح بحر الغرائب یا لغت حلیمی است. | |
۳۶ | اسطورۀ کیومرث یکی از اسطورههای مهم فرهنگ ایرانی است. این اسطوره ازنظر پژوهشی ظرفیت بسیاری دارد و آن را از جنبههای مختلف میتوان بررسی کرد؛ ازاینرو به پژوهشهای روشمند و منسجم بر مبنای نظریه و نقد ادبی نیازمند است. | |
۳۷ | ||
۳۸ | اگر بر طبق موازین شرعی عمل کرده است، مسئول نخواهد بود. | |
۳۹ | ||
۴۰ | ||
۴۱ | ||
۴۲ | کوتاهی در امور اجرایی انتخابات، خیانت در امانت محسوب شده و شرعاً جایز نیست. | |
۴۳ | ||
۴۴ | Experimental Philosophy که در اینجا در برابر آن از تعبیر «فلسفه مبتنی بر آزمون» بهره جسته ایم، جدیدترین ایده برآمده از دل فلسفه تحلیلی است. ترجمه آن به «فلسفه تجربی» چندان مناسب نیست، چون ممکن است مخاطب آن را با سنت فلسفی تجربه¬گرایی empiricism اشتباه بگیرد. ضمناً در فلسفه مبتنی بر آزمون نه صرف تجربه، که آزمون میدانی اهمیت محوری دارد. | |
۴۵ | ||
۴۶ | تا زمانی که به عنوان زندگی در آنجا مستقر نشدهاید، نماز شکسته است. | |
۴۷ | در میان آثار نثر ناصرخسرو، زاد المسافر از نظر موضوع و شیوه نگارش، از ارزش ویژهای برخوردار است. ناصرخسرو در این کتاب که آن را بعد از سفرنامه نوشتهاست، برای تبیین مباحث فلسفی و پاسخگویی به حکیمان ایران و فیلسوفان یونان، برای اصطلاحات فلسفی، برابرهای زیبا قرار میدهد. | |
۴۸ | ||
۴۹ | ||
۵۰ | اگر در شهر (ب) قصد زندگی به مدت حدود ده سال یا بیشتر دارید، این شهر وطن شما محسوب میشود و در صورتی که معلوم نیست چه مدت سکونت خواهید داشت یا میدانید کمتر از ده سال سکونت خواهید داشت، وطن شما محسوب نمیشود ولی در صورتی که بنا دارید حداقل حدود یک سال در این شهر سکونت داشته باشید مسافر محسوب نمیشوید و بدون قصد اقامت ده روز نیز نماز شما تمام و روزه صحیح است. |